Hoe kom je van een burn-out naar werk dat echt bij je past?


De weg van waar je nu bent, burn-out in een functie die het niet meer voor je is, naar een baan die beter bij je past, is geen korte rechte lijn. Je volgt niet een stappenplan waarmee je recht op je doel afgaat. Hoe kun je wel werk vinden waar je blij van wordt en energie van krijgt? Het goede nieuws is: het kan. Het slechte nieuws is: meestal niet van vandaag op morgen. Eerst mag je herstellen. Oude zaken loslaten. Een nieuwe richting ontdekken. Maar je wil zo snel mogelijk verder, meteen iets doen. Wat als je niet weet wat je wilt en je denkt: “Help, ik sta op een kruispunt. Welke kant ga ik op?” 



Als je al een tijd burn-out thuis zit, kun je het gevoel krijgen dat je niet meer echt meedoet met de maatschappij. Voldoende rust nemen kan dan echt een uitdaging zijn. Je wilt misschien juist snel weer aan de slag, je wilt nuttig zijn. Toch is het belangrijk om de tijd te nemen voor je herstel en je patroon van uitputting te doorbreken. Zo kun je niet alleen nieuwe uitval voorkomen, maar ook je passie en missie ontdekken. Dan kun je werken met nieuwe energie. Wat is daarvoor nodig?


Na burn-out niet terug kunnen naar je oude baan


Alleen al beseffen dat het zo niet langer gaat en besluiten om niet meteen weer terug te gaan in  dezelfde functie, is al een hele stap. Soms vallen mensen meerdere keren uit, voordat ze op dit punt komen. Tot die tijd gaan ze maar door, het toch weer proberen. Na de eerste keer ziek was je misschien al snel weer op de been, daarna duurde het herstel langer en tenslotte ben je zo uitgeput dat je voelt: “ik kan echt niet meer terug naar die baan”. 


Dan, en pas dan, kan er iets veranderen. Dan is de boodschap van de burn-out aangekomen. Het signaal dat het tijd is om te beseffen dat je zo niet kunt doorgaan, dat je niet terug kunt naar je oude situatie en om je te bezinnen op ‘wat dan wel’. Burn-out kan echt een proces van bezinning op gang brengen, waardoor je kunt zien welke belofte burn-out heeft.


Boek over de belofte van burn-out


Wil je meer lezen over de boodschap die burn-out voor je kan hebben, lees dan het boek De belofte van burn-out. Het boek laat ook zien hoe burn-out ontstaat, wie er gevoelig voor is en hoe je kunt herstellen. Het geeft je handvatten om je cirkel van uitputting te doorbreken.

Je leert hoe je burn-out kunt omzetten in kracht, met praktijkvoorbeelden en tips over omgaan met hoogsensitiviteit. Het boek laat zien hoe je kunt werken met energie, rust en balans. Ben je benieuwd naar het boek? Hier kun je de eerste drie hoofdstukken van De belofte van burn-out gratis lezen.


Na een burn-out ander werk vindenjpeg

De balans herstellen


Het gaat erom te leren leven in het nu, in plaats van steeds gericht te zijn op wat er nog moet in de toekomst. Want dat heeft nou net bijgedragen aan het proces van roofbouw en burn-out. Stilstaan bij wat je nu voelt, en daarbij niet gericht zijn op wat er straks moet, betekent kunnen ontspannen en genieten. En dat is precies wat je nodig hebt om de energiebalans te herstellen.

Ook is het nodig om eerlijk te durven zijn over je grenzen. Als je innerlijk nee zegt, en dat uiterlijk niet durft te doen, zeg je vaak uiterlijk ja. Zo kan burn-out ontstaan. Het gaat er om je innerlijk en uiterlijk op één lijn te brengen. Als het een innerlijke nee is, ook uiterlijk nee zeggen. Dat is vaak een grote uitdaging als je hooggevoelig bent. Maar als je die vaardigheid leert, gaat het je veel opleveren voor de rest van je werkende leven.

Je verlangens volgen


Het kan zijn dat je tijdens de burn-out of in de periode dat je aan het herstellen was al ingevingen hebt gekregen over wat je zou willen gaan doen. Of misschien begon het met beseffen wat je in elk geval niet meer wilt. Nu gaat het erom te voelen wat je werkelijk verlangt.

We hebben allemaal wel een diep verlangen, iets dat we heel graag willen bereiken, waarvan we het gevoel hebben dat het onze taak is en waar we ook ons best voor willen doen. Deze gevoelens serieus nemen, is het begin van je nieuwe leven. Om je diepere verlangens te kunnen realiseren is het nodig om je dit tot doel te stellen. Als je echt de intentie hebt om je doel te bereiken, dan zal je ziel je levensstroom op dat doel richten.

Het denken kan in de weg staan aan het halen van je doel, het zal excuses vinden om het niet te doen. Succes hangt af van hoe vastberaden je bent om je doel te halen. Want je moet er niet alleen wat voor doen, je moet ook dingen in jezelf overwinnen, zoals uitstelgedrag, geen zin hebben of afleiding zoeken. Of een neiging om te denken dat het toch niet lukt, of dat je het niet kan.


Diep in jezelf weet je wat nodig is voor jou en je naaste omgeving. Dit valt samen met je diepste verlangen. De vraag ‘wat dien ik te doen, wat komt de wereld ten goede?’ is precies dezelfde vraag als ‘wat wil ik het liefst?’


~ Hanneke Korteweg

Je kwaliteiten zien


Het is bij dit alles van  belang om je bewust te zijn van wat je voelt in je lichaam. Hoe meer je met je aandacht bij jezelf kunt blijven, bij je eigen gevoel en behoefte, hoe minder energie je verliest in gezelschap. En hoe meer je kunt betekenen voor anderen. Dan kunnen de talenten die te maken hebben met een grote sensitiviteit echt tot hun recht komen. Daarom is het van belang om je kwaliteiten te kennen.

Als je een tijd werk hebt gedaan waarin je niet zo tot je recht kwam, kun je aan jezelf zijn gaan twijfelen. Als je je als hoogsensitief persoon bewust wordt van je innerlijke wijsheid en liefde en je creatieve, analytische of empathische vermogens, dan ga je zien dat je helemaal niet zwak bent. Integendeel. Je gaat je kracht ervaren en realiseert je hoe belangrijk het is om deze naar buiten te brengen.

Na burn-out je oriënteren op ander werk


Als je nog niet precies weet waar je naartoe gaat kan je houvast zoeken. Je wil weten hoe de weg zal verlopen, en dit het liefst puntsgewijs opschrijven. Je hoofd draait overuren. Dat is natuurlijk niet bevorderlijk voor de rust waar juist behoefte aan is. Eerst mag je herstellen fysiek, emotioneel en mentaal. 


Als je weer wat meer energie hebt, kun je loopbaanoriëntatie doen om helderheid te krijgen over je drijfveren en kwaliteiten, of een training om je ondermijnende patroon te doorbreken zodat je niet weer opgebrand raakt. Maar voordat je daar bent, zijn er eerst andere stappen te zetten.


Zoals met de bedrijfsarts in gesprek gaan, en met je leidinggevende, om te laten weten dat het zo niet meer gaat. Ook dat is een hele stap. Ik heb gemerkt hoe moeilijk ik het vond om tegen mijn baas te zeggen, ‘ik kan het niet meer’. Dit voelde als een persoonlijk falen. Maar wat was ik opgelucht toen ik het had gedaan!


Het dicht doen van de huidige deur is eng. Want die andere deur is nog gesloten. Zeggen ‘dit wil ik niet meer’ heeft tot gevolg dat je in een leegte komt. Je begeeft je op een onbekend terrein. Dat te doen vergt moed. Voelen dat het oude echt geen optie meer is, helpt bij het nemen van die beslissing en het zetten van die stap.

Stap voor stap op weg gaan naar ander werk


Je weet niet altijd van te voren hoe mensen zullen reageren. Je weet nu alleen dat jij zo niet verder kunt. Dat is dan je vertrekpunt, en misschien ook je belangrijkste houvast. Zet de stap, en kijk wat er gebeurt. En afhankelijk van de reactie, zet jij je volgende stap. Wel met de mogelijke weg in je achterhoofd, en een idee van wat jij wel en niet wilt.

Daarom is het belangrijk om steeds even stil te staan, en te voelen. Wat doet een situatie met je? Het kan zijn dat je eerst uit balans raakt. Je voelt misschien onzekerheid of je het wel kan. En dan herneem je jezelf. Je doorleeft je emoties en vindt je centrum. En vindt daar houvast. Dan ga je weer verder. Welke stap is er te zetten? Wat wil ik? Wat voel ik?

De regie over je leven nemen


Als je zo op weg gaat, steeds een stap zet die op dat moment aan de orde is en goed voelt, dan ontdek je gaandeweg je kracht. Je versterkt je zelfvertrouwen, want je merkt ‘dit kan ik’. Dat geeft een gevoel van persoonlijke macht. Niet macht over een ander, maar over je eigen leven. Zo ontwikkel je leiderschap.

Natuurlijk kan het nuttig en ook nodig zijn om onderweg hulp te hebben van een coach, iemand waar je vertrouwen in hebt en die vanuit kennis en ervaring met je meedenkt. Zoek een loopbaancoach die jou kan volgen. Zeker als je diep bent gegaan of specifieke ervaringen hebt gehad, is het fijn om te kunnen sparren met iemand die begrijpt waar je staat.


Zoek je een HSP coach?


Wil je na een burn-out op zoek naar werk waar je weer energie van krijgt, en wil je een HSP coach die jou kan begeleiden bij loopbaanoriëntatie? Een HSP coach kan je helpen om ander werk te vinden dat past bij je drijfveren en hooggevoelige kwaliteiten. Ben je nog in dienst van je werkgever en toe aan een andere baan buiten de organisatie dan kun je een tweede spoor traject doen. Heb je een uitkering via het UWV? Dan kun je een Werk Fit traject doen. 


In beide re-integratie trajecten maakt ook loopbaanoriëntatie op passend werk deel uit van de begeleiding, nadat je eerst hebt bekeken hoe je burn-out hebt kunnen raken en hoe je kunt voorkomen dat je weer uitvalt. Er zijn HSP coaches op meerdere plekken in Nederland.


Ontdekken welk werk bij je past


De loopbaanoriëntatie kan een tijdje duren, en zich in meerdere fasen voltrekken. Je ervaart pas of bepaald werk bij je past door het in de praktijk uit te proberen. Dat kan ook als hobby, of als vrijwilliger. Daar is niets mis mee, integendeel, je komt steeds dichter bij wat het beste bij je past.  En je leert elke keer iets nieuws dat je een volgende keer kunt gebruiken.


Ook het doorbreken van je oude energie-vretende patronen is soms een enorme worsteling, een weg van vallen en opstaan. Dat wil niet zeggen dat je leven stilstaat of dat je niet verder komt. Je ontdekt steeds een nieuw aspect van jezelf en komt dichter bij wat jou ten diepste drijft. Je komt dichter bij de dingen waar je energie van krijgt.


Na burn-out jezelf opnieuw uitvinden


We hebben de neiging om re-integratie naar ander werk te zien als een lineaire weg, je formuleert een doel en stippelt een route uit, recht op je doel af. Zeg nou zelf, gaat het in het leven echt zo? Welnee, alle planningen ten spijt, dingen lopen altijd anders. Het is eerder een circulaire weg, waarbij je steeds goed voelt en een stap zet. Van te voren weet je niet precies waar je uitkomt. Ik noem dit de vrouwelijke weg.

In de vrouwelijke weg draai je ogenschijnlijk rondjes, maar het is meer een spiraal, je komt steeds dieper in jezelf. Je bent tijdens het herstel bezig om jezelf opnieuw uit te vinden. Wat heb je nodig? Welke waarden zijn in deze fase van je leven belangrijk voor je? Wat zijn jouw kwaliteiten en wat heb je daarmee te bieden? Neem hier de tijd voor. Het is als een pas op de plaats maken of een stap terug doen, om een grote sprong voorwaarts te kunnen maken. Naar een toekomst die je eerder niet voor mogelijk hield.


De weg heeft bochten, waardoor je niet kunt zien wat er komen gaat. Dat ligt dan achter een bocht. Pas als je een stap zet in het onbekende, kom je verder. Dan kom je er gaandeweg achter wat er voor je in het verschiet ligt. De weg ontvouwt zich terwijl je die gaat. Dat kan heel spannend zijn. Er komen onverwachte kansen en mensen op je pad. De weg is heel bijzonder, soms wonderbaarlijk.


Je nieuwe toekomst in werk


De weg naar de nieuwe toekomst die op jou wacht, is een pad vol bochten, een weg van stap voor stap ontdekken, je oude patronen loslaten en goed voelen. Van anders leren kijken en een nieuwe visie ontwikkelen. Je kunt af en toe een glimp opvangen van je nieuwe toekomst en dat is dan de richting die je opgaat.

De oriëntatie op ander werk kan een tijdje duren. Mijn advies is, maak het niet te groot door je jezelf een doel te stellen waarvan je niet weet hoe je er ooit moet komen. Dat is overweldigend en roept angst op. Houd het daarom klein. Waar sta je nu, en wat kan een volgende stap zijn? Ga zo stapje voor stapje voorwaarts tijdens je burn-out herstel.

Deze weg werkt. Hij brengt je echt ergens, daar waar jij moet zijn, en op een organische wijze. Het mooie van een pas op de plaats maken is dat je even kunt rusten en bijkomen. Het voordeel van een stap terug doen, is dat je overzicht krijgt. Op de situatie, op jezelf of op je leven, afhankelijk van waar je naar kijkt.


Onderzoek je intentie en verlangen in werk


Met elke stap die je zet, kom je dichter bij het werk dat echt bij je past en ook dichter bij jezelf. Het loslaten van oude zekerheden of neigingen brengt nieuwe inzichten. Dit kan best confronterend zijn. Gaandeweg ontdekte ik waarom ik wilde samenwerken. Ik had het idee dat ik het niet alleen kon en vreesde ook de eenzaamheid. De meeste samenwerkingen kostten me teveel energie, dus ik móest loslaten.

Ik zag dat mijn drijfveer niet zo zuiver was en vroeg me af wat mijn diepere intentie was, van mijn ziel. Ik ontdekte een verlangen om creatief bezig te zijn. Om te schrijven, nog meer te schrijven dan ik al deed. En daar aan toegevend, ontdekte ik een ander creatief verlangen. Om te schilderen. En toen ik ging schilderen, voelde ik: dit wil ik vaker doen. Ik wil een eigen atelier! En zo gaat het maar door. Net zo lang tot je voelt, ja dit is het! 


Stap voor stap je doel bereiken


Zo kom je verder, op een organische wijze. De vrouwelijke weg is een natuurlijke weg, waarbij we onze eigen natuur, ons gevoel en onze intuïtie mogen volgen en vertrouwen. Het mooie van een pas op de plaats maken, is dat je even kunt uitrusten. Het kan zelfs nodig zijn af en toe een stap terug te doen, het voordeel daarvan is dat je overzicht krijgt. Op de situatie, of op je leven. Met elke stap die je zet, kom je dichter bij het werk dat echt bij je past, bij het wezenlijke. Daar waar je wezen wilt, jouw bestemming.

Een waarschuwing is hier wel op zijn plaats, zeker voor de burn-out gevoelige mens. Je kunt ook teveel doelen hebben en teveel doen. Dan word je energie alle kanten op getrokken en dat is niet bevorderlijk voor je (geestelijke) gezondheid. Beperk jezelf dus, tot een enkel doel tegelijk.

Je vindt het misschien spannend om weer te gaan werken. Om iets anders te gaan doen. Daarom is het belangrijk om steeds even stil te staan, en te voelen. Wat doet een situatie met je? Je voelt misschien onzekerheid of je het wel kan. Doorleef je twijfel en emoties, zo hervind je je centrum. Dan ga je weer verder. Welke stap is er te zetten? Wat wil ik?

Als je zo op weg gaat, steeds een stap zet, dan ontdek je gaandeweg je kracht. Zo versterk je je zelfvertrouwen, want je merkt: dit kan ik. Dat geeft een gevoel van persoonlijke macht, macht en grip op je eigen leven. Dat heb je nodig om de stappen te zetten die je uiteindelijk bij je doel zullen brengen. Door zo de regie te nemen over je leven ontwikkel je leiderschap. Dan kun je als hsp met jouw kwaliteiten veel betekenen voor anderen.


Burn-out heeft een wijze les voor je


Al dateert mijn burn-out van 2002, recent nog heeft mijn lichaam me via energie-verlies laten weten, ‘dit is niet goed voor je, stop’. Ik zat in een volgende ronde in de spiraal, een nieuwe fase in mijn leven brak aan. Ook nu was het weer een proces van zelfontdekking. En ik heb weer veel geleerd. Dat mijn lichaam altijd gelijk heeft en heel goed weet wat er aan de hand is. Ik moet voelen en luisteren.

Dus is mijn advies aan anderen: gebruik je burn-out wijselijk. Maak een pas op de plaats en zet ook een stap terug. Kijk naar jezelf en je leven. Draai rustig in kringetjes rond, daal af en onderzoek je verlangens. Laat los wat niet meer bij je past. Zet een stap vooruit als het goed voelt. Zo kom je echt verder. Bij het wezenlijke. Daar waar je op je plek bent.


Boek over werk vinden dat echt bij je past


In het boek Van voldoen naar voldoening leer je meer over de circulaire, of vrouwelijke, weg en hoe deze weg je laat zien hoe je je verlangen kunt volgen en in jouw tijd en tempo werk vindt dat echt bij je past. Het helpt je om uit het patroon te komen van 'moeten voldoen' en hoe je ontdekt waar je energie van krijgt en blij van wordt.

Het boek geeft je praktische inspiratie en oefeningen om stap voor stap je missie te vinden en te leven. Hier lees je gratis de eerste drie hoofdstukken van het boek dat je helpt werk te vinden dat echt past bij wie jij bent.
Boek over werk vinden dat echt bij je pastjpeg

Drie tips om na burn-out werk te vinden dat echt bij je past

  1. Neem de tijd voor dit belangrijke proces. Maak af en toe een pas op de plaats en kijk naar je acties, je emoties en je gedachten. Onderzoek je echte verlangens en neem ze serieus. Laat los wat je niet meer wilt en niet bij je past.
  2. Zet een stap vooruit als het goed voelt. Voelt het niet goed? Het lichaam heeft altijd gelijk en weet heel goed wat er aan de hand is en wat je nodig hebt. Dus luister naar de signalen van je lijf.
  3. Leer te vertrouwen op jezelf en op de weg. Op je gevoel en op je vermogen om met een situatie om te gaan. Vind je het eng en durf je niet? Sta dan even stil en kijk welke kleine stap je met een gerust hart wél kunt zetten.


Als je zo op weg gaat, eerst voelen en dan doen en daarnaast jezelf af en toe een doel stellen en actie ondernemen om het te halen, dan kom je waar je wezen wilt: bij werk dat veel beter past bij jouw kwaliteiten en diepere verlangens. Werk waarmee jij jouw missie in de wereld kunt zetten. Ik wens je veel succes!


© Lusanne Hogeweg