Welke hulp heb je als hooggevoelig persoon wel en niet nodig als je burn-out bent?


Wat me opvalt in verhalen van mensen is dat ze, als ze net burn-out thuis zitten, geen idee hebben van de hulp die ze nodig hebben. En dat ze ook niet weten waar ze moeten zoeken. En dat ze ook niet altijd passende adviezen of hulp aangeboden kregen.

De huisarts schrijft vaak medicatie voor, maar als je hooggevoelig bent kan dat veel te heftig zijn. Plus dat het niet echt iets oplost. 'Medicatie? Je wil niet als een zombie niets meer voelen', zei een deelnemer aan mijn lezing. 'De psycholoog bood cognitieve therapie, maar toen ik net opgebrand thuis zat, was ik daar nog helemaal niet aan toe,' vertelde een ander.

Herstellen van burn-out op het fysieke, emotionele, mentale en spirituele niveau


In tegenstelling tot wat veel psychologen en artsen schijnen te denken, is burn-out niet alleen maar psychisch of een kwestie van mindset. Na al die tijd dat je roofbouw op jezelf hebt gepleegd, is de burn-out een fysieke ziekte geworden en je kunt een veelheid aan lichamelijke klachten hebben. Je herstel zou daarom in eerste instantie daarop gericht moeten zijn.

Slapen, uitrusten, rustig bewegen zoals wandelen en yoga, niet te veel willen en doen, (tijdelijk) andere voeding en supplementen, lichaamsgerichte behandeling en dergelijke. Daarna kun je ook het emotionele niveau betrekken, omdat je een gevoel van falen kunt hebben en niet weten wat je nog waard bent.

En pas daarna kun je toekomen aan het mentale of cognitieve niveau; je mindset, je gedachten en overtuigingen. Tenslotte kun je terugkijken en je afvragen hoe het zover heeft kunnen komen en wat de zin is van deze gedwongen periode van stilstaan, ik noem dat het spirituele niveau.

Overzicht van hulp bij burn-out op de verschillende niveaus


Welke hulp of begeleiding je kan helpen om te herstellen, zeker als je hooggevoelig bent, heb ik op een rijtje gezet in mijn boek De belofte van burn-out. In een aparte bijlage staat een overzicht van het fysieke tot en met het spirituele niveau met mogelijke vormen van therapie of begeleiding. Het overzicht uit mijn boek kun je hieronder bekijken.

Het lijkt me van groot belang dat dit bekend wordt gemaakt. Zodat mensen die net burn-out zijn geraakt, deze informatie makkelijk kunnen raadplegen, zonder uren te hoeven zoeken op internet. Dus voel je vrij om de link naar dit overzicht te delen in je netwerk.

Schema mogelijke hulp bij herstel van burnjpg