Wat heb je als HSP nodig om te herstellen van burn-out?


Wat me opvalt in de verhalen van veel hooggevoelige personen is dat ze, als ze net burn-out thuis zitten, geen idee hebben van de hulp die ze nodig hebben. En dat ze ook niet weten waar ze moeten zoeken en ook niet altijd passende adviezen of hulp aangeboden krijgen. Welke hulp of begeleiding je kan helpen om te herstellen, zeker als je hooggevoelig bent, heb ik op een rijtje gezet.

De huisarts schrijft vaak medicatie voor, maar als je hooggevoelig bent kan dat veel te heftig zijn. Plus dat het niet echt iets oplost. ‘Medicatie? Je wil niet als een zombie niets meer voelen’, zei een deelnemer aan mijn lezing laatst. ‘De psycholoog bood cognitieve therapie, maar toen ik net opgebrand thuis zat, was ik daar nog helemaal niet aan toe,’ vertelde een ander.

Burn-out kan gepaard gaan met heel diverse klachten

In tegenstelling tot wat veel psychologen en artsen schijnen te denken, is burn-out niet alleen maar psychisch of een kwestie van mindset. Nadat je zo lang roofbouw op jezelf hebt gepleegd, is de burn-out een fysieke ziekte geworden en je kunt een veelheid aan lichamelijke klachten hebben. Je herstel zou zich in eerste instantie daarop moeten richten.

Klaartje vertelde me: “Het begon met een klein griepje. Ik wilde opstaan maar mijn benen waren zo zwaar dat ik amper kon lopen. Ik was heel moe. In het begin wist ik niet dat het een burn-out was, ik was bang dat ik nooit meer kon lopen. Nu zie ik, mijn lichaam zei heel hard STOP! Stop met bewegen en maak een pas op de plaats. Er waren wel al kleine signalen, zoals steeds een koortslip, maar ik had nooit geleerd om die op te pikken.”

Bij Miram begon het met paniekaanvallen in de auto. “Toen zag ik dat er iets niet goed was. Zo kende ik mezelf niet, ik was nooit bang en was altijd heel zeker tijdens het autorijden. Ik kreeg slaapproblemen en een opgejaagd gevoel. Toen begonnen de angst- en paniekaanvallen ook ’s nachts, ik werd wakker met een benauwd gevoel. Na een tijdje kon ik helemaal niets meer, ik kon letterlijk de trap niet meer op. Ik ben drie maanden amper buiten geweest, kon niet naar de winkels. Schuifelen door het park, dat ging net.”

Herstellen op het fysieke, emotionele, mentale en spirituele niveau

Slapen, rusten, rustig bewegen, niet te veel willen en doen, (tijdelijk) andere voeding en supplementen, lichaamsgerichte behandelingen en dergelijke. Daarna kun je ook het emotionele niveau betrekken, omdat je een gevoel van falen kunt hebben en niet weten wat je nog waard bent. Dan kan een proces beginnen van het doorleven van allerlei gevoelens en emoties, die je misschien lang had weggestopt.

En dan kun je toekomen aan het mentale of cognitieve niveau; je gedachten en overtuigingen. Tenslotte kun je terugkijken en je afvragen hoe het zover heeft kunnen komen en wat de zin is van deze gedwongen periode van stilstaan, ik noem dat het spirituele niveau.

Burn-out is in essentie een uitnodiging om te voelen en op die manier trouw te zijn aan jezelf, in plaats van te willen voldoen aan verwachtingen en eisen van anderen. Het gaat erom te leren leven in het nu, in plaats van steeds gericht te zijn op wat er nog moet in de toekomst. Want dat heeft nou net bijgedragen aan het proces van roofbouw. In een eerder artikel heb ik de zeven stappen beschreven die leiden tot herstel van burn-out.

Het burn-out patroon in kaart brengen

Het mentale of cognitieve niveau is overigens wel belangrijk, want je gedachten en overtuigingen zijn -meestal oude- conclusies die je ooit hebt getrokken en die jou nog steeds leiden. Negatieve aannames over wie je bent die maken dat je je op een bepaalde manier gedraagt.

Het is een essentieel onderdeel van de cirkel van uitputting, het patroon dat tot de burn-out heeft geleid. Onder de overtuigingen over jezelf zit vaak angst voor pijn die en die maakt weer dat je denkt ‘ik moet…’ en zo kun je in steeds in hetzelfde kringetje blijven ronddraaien en heel veel energie verliezen.

Overzicht van hulp op de verschillende niveaus

Welke hulp of begeleiding je kan helpen om te herstellen, zeker als je hooggevoelig bent, heb ik op een rijtje gezet. In onderstaand schema vind je een overzicht van het fysieke tot en met het spirituele niveau met mogelijke vormen van therapie of begeleiding. Ik hoop dat het jou, of iemand die je kent, helpt om in elke fase in je proces van herstel passende hulp of begeleiding te vinden.

Schema mogelijke hulp bij herstel van burnout

Boek De belofte van burn-out

de belofte van burn-out

In mijn boek De belofte van burn-out vind je informatie over de verschillende niveaus waarop je burn-out bent geraakt en hoe daarop weer te herstellen. De interviews met de vele hooggevoelige personen die ik heb gehouden laten zien welke klachten je zoal kunt hebben en bieden erkenning en herkenning. Ze vertellen ook wat hen heeft geholpen om weer te herstellen.

Bestel nu jouw exemplaar: https://vialusanne.nl/boek.