Re-integratie speciaal voor hooggevoelige medewerkers

Via Lusanne begeleidt hoogsensitieve medewerkers bij re-integratie na een burn-out. Zowel bij een terugkeer in de eigen functie, als bij re-integratie naar ander werk binnen of buiten de eigen organisatie. Via Lusanne werkt met een team van coaches vanuit eigen ervaring met hooggevoeligheid en burn-out. 

Persoonlijke aanpak

Wij bieden een coach die zelf ook hooggevoelig is en die herkent waar je mee worstelt. Het traject biedt begeleiding die helpt om weer zelfvertrouwen op te bouwen, sterker te staan en mee te doen in werk. Naast gesprekken kunnen ook creatieve en intuïtieve werkvormen deel uitmaken van de begeleiding, aangezien deze erg effectief kunnen zijn juist bij de hooggevoelige mensen.

Zicht op kwaliteiten en talenten

Door een burn-out vermindert vaak het zelfvertrouwen. In het traject kijken we daarom naar sterke kanten, kwaliteiten en capaciteiten en wat je daarmee te bieden hebt. We maken de vertaalslag naar werk dat je daarmee zou kunnen doen en onderzoeken waar dat zou kunnen.

Ontdekken motivatie en drijfveren

Om te kunnen werken met energie is het belangrijk om je intrinsieke motivatie te kennen, daarom wordt stilgestaan bij je diepere drijfveren. Ook het bewaken van grenzen en vinden van een nieuwe balans is vaak onderdeel van het traject.

Opzet van het traject

Elk traject is maatwerk en wordt in overleg afgestemd op de situatie en de behoeftes van de organisatie en de medewerker. Onderdelen kunnen zijn:
  • verbeteren van persoonlijke effectiviteit
  • versterken van werknemersvaardigheden
  • in beeld brengen van arbeidsmarktpositie
  • begeleiden bij netwerken en solliciteren 
  • vinden van stageplekken of proefplaatsingen

Kosten

Het tarief is € 100 per uur, excl. 21% btw. In principe wordt elke twee weken een gesprek gevoerd van 1,5 uur, tenzij anders gewenst.

 
Als je weet en doet wat bij je past, krijg je zin in werk en krijgt werk zin
Contact

Neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking en om de mogelijkheden te bespreken. Gebruik het formulier om contact op te nemen, of mail je vraag naar info@vialusanne.nl of bel 023 - 205 22 95 of 06-55629900.

Lusanne Hogeweg is auteur van het boek De belofte van burn-out

Stappenplan voor werken met nieuwe energie 


Lusanne Hogeweg is auteur van het boek De belofte van burn-outHet geeft handvatten om je cirkel van uitputting te doorbreken en de balans te herstellen. Het helpt je ook om te ontdekken waar je blij van wordt. Dit boek is bijzonder geschikt voor hoogsensitieve personen. Je leert hoe je burn-out kunt omzetten in kracht, met vele praktijkvoorbeelden en tips. Het boek laat zien hoe je kunt werken met behoud van energie.


Voor werkgevers en bedrijfsartsen is een bijlage opgenomen met tips voor de re-integratie en gericht op meer begrip. Het is mogelijk dat de medewerker die burn-out raakt hoogsensitief is. Hoogsensitieve personen zijn gevoelig voor prikkels en verwerken deze diepgaand. Ze voelen zich verantwoordelijk om het goed te doen en leggen voor zichzelf de lat heel hoog. Ze zijn betrokken, loyaal en hardwerkend. Als ze uitvallen, zijn ze ver over hun grenzen gegaan. Herstel kan lang duren. Geef mensen de ruimte om eerst te herstellen en dan pas over werk na te denken.

Tips voor succesvolle re-integratie van hoogsensitieve medewerkers

Hoe ga je om met hooggevoeligheid als je uitvalt met een burn-out, en hoe zorg je dat je weer inzetbaar wordt? Ik geef desgewenst graag advies in een specifieke situatie. Ook kan ik een presentatie verzorgen voor werkgever of arbo arts. Hieronder een aantal tips, afkomstig uit het boek De belofte van burn-out.

  • Mensen die burn-out raken, zijn vaak minder goed in staat om voor zichzelf op te komen. Toon begrip en luister naar het verhaal.
  • Geef hoogsensitieve personen informatie op een uitnodigende en niet-confronterende manier. Leg geen druk op en probeer niet om oplossingen door te drukken. Vraag wat de medewerker zelf wil. Geef tijd om zaken eerst te verwerken en dan pas te reageren.
  • Geef de medewerker tijd en ruimte om tot rust te komen en de batterij weer op te laden. Het is net als met griep: als je te snel weer aan de slag gaat, duurt het alleen maar langer voordat je weer beter bent.
  • Leg niet meteen iets op, zoals strakke schema's. Dat werkt bij hoogsensitieve personen vaak averechts en schrikt af. Iemand die burn-out is kan niet veel hebben.
  • Vraag de medewerker die ziek thuis zit of hij contact wil houden met collega’s en zo ja, hoe. Zodat de medewerker zich volledig op herstel kan richten.
  • Besef dat burn-out niet alleen een kwestie is van mindset maar dat men fysiek uitgeput is. In de reguliere zorg wordt vaak alleen cognitieve gedragstherapie aangeboden maar deze voorziet in eerste instantie niet in wat er nodig is. Eerst moet men fysiek herstellen, daarna emotioneel en dan pas komt men toe aan het mentale of cognitieve aspect.
  • Geef tips om te gaan mediteren of mindfulness te doen. Mensen die veel in hun hoofd zitten, kunnen beter iets doen dat aardend werkt zoals yoga of wandelen en, als ze weer meer energie hebben, sporten.
  • Stel ook vragen: wat heb jij nodig om te herstellen? Hoe kan ik jou daarbij helpen? Wat voor soort therapeut of therapie werkt bij jou? Bekijk eventueel het schema in bijlage 2 voor een overzicht van mogelijke hulp per niveau en in bijlage 3 het overzicht van coaches en therapeuten die deze hulp kunnen bieden.
  • Onderzoek in een latere fase of de oorzaken van de burn-out gelegen zijn in het werk. Zit de medewerker niet op de juiste plek, doet hij/zij werk dat niet echt past bij diens kwaliteiten en motivatie? Als dit zo is, overleg met de medewerker en bekijk samen of er binnen de organisatie mogelijkheden zijn om andere taken op te pakken. Re-integreren op een passende plek kan zorgen voor nieuwe energie. Houd zoveel mogelijk rekening met of iemand een ochtend- of avondmens is en pas zo nodig werktijden aan. Geef eventueel de mogelijkheid om af en toe thuis te werken.
  • Als de medewerker toe is aan terugkeer in het arbeidsproces, is het goed als hij/zij geïnformeerd wordt over de mogelijkheden om van baan te veranderen of voor zichzelf te beginnen, als daar behoefte aan is. Leg geen druk op en vraag wat de medewerker wil. Begin hier niet te vroeg over. Als de medewerker net ziek thuis zit, kan beginnen over een andere baan heel bedreigend overkomen, alsof de eigen baan op de tocht staat.
  • Mensen met een burn-out weten vaak niet goed wat ze willen, maar wel wat ze niet meer willen. Daar dient rekening mee te worden gehouden. Help hen uitzoeken wat ze willen, op het moment dat zij aangeven daar aan toe te zijn. Bied eventueel begeleiding aan van een (loopbaan)coach om dit helder te krijgen.
  • Als de hoogsensitieve medewerker weer aan het werk is, let erop dat deze na inspanning ook rust neemt en probeer een prikkelarme omgeving te bieden. Laat hoogsensitieve medewerkers kiezen voor activiteiten waar ze warm voor lopen, die hen uitdagen en toch uitvoerbaar zijn. Hoogsensitieve personen werken het beste samen op basis van gelijkwaardigheid, openheid en vertrouwen. Als ze werk doen dat past bij de eigen motivatie en talenten, herstellen ze sneller, bloeien ze op en functioneren ze beter.


  • © Website ontwerp en teksten: Lusanne Hogeweg. Foto's: Malincha Vink. Logo: Bauke Hondema.