Zo blijf je in balans met je hoogsensitieve kwaliteiten


Hoogsensitieve personen hebben vaak overeenkomstige kwaliteiten: ze zijn heel empathisch, betrokken, enthousiast en creatief. Ze zijn loyaal, hebben een groot verantwoordelijkheidsgevoel en willen het graag goed doen. Maar wat gebeurt er als die eigenschappen met je op de loop gaan? Met een rotgevoel of uitputting tot gevolg. Hoe breng je de balans dan weer terug?


Zicht hebben op je kwaliteiten is belangrijk. Het is goed om te beseffen wat je sterke eigenschappen zijn, dat geeft zelfvertrouwen. Ook al draaf je af en toe door, je hebt de neiging alles perfect te willen doen bijvoorbeeld, het blijft een kwaliteit dat je het graag goed doet. Niks mis mee. Totdat je merkt dat zaken je te veel tijd of energie kosten, dan wordt het een last.

Ken je valkuilen

Hoogsensitieve personen hebben de neiging tot te lang doorgaan of te veel hun best doen. Dit komt doordat ze met hun grote gevoeligheid afgestemd zijn op de omgeving en aanvoelen wat er nodig is. Maar je kunt niet iedereen geven wat hij of zij nodig heeft; dat gaat ten koste van jezelf. Wat dus van belang is, is het kennen van je valkuil en herkennen wanneer je erin stapt. In elke goede eigenschap kun je namelijk te ver doorschieten. Dan word je minder effectief. Als je je bijvoorbeeld heel verantwoordelijk voelt, kan het zijn dat je de neiging hebt om teveel taken op je te nemen. Dat wordt te zwaar, je krijgt het werk niet af of met veel stress. Wat dan? 

Het mooie is, je komt steeds meer in je kracht als je én verantwoordelijkheid neemt én aangeeft wanneer het genoeg is.

Besteed aandacht aan je uitdagingen

Als je een tegengestelde kwaliteit inzet, kun je weer in balans komen. Welke kwaliteit kan dat zijn? Eerder je grenzen aangeven, bijvoorbeeld. Dat betekent dat je kunt voelen dat je genoeg te doen hebt en dat er niet meer bij kan. Het kan zijn dat je niet gewend bent om je grenzen aan te geven en dan kan het echt een uitdaging zijn om dit toch te doen. Als ‘nee’ zeggen te lastig is, probeer dan ‘niet nu’. Ermee oefenen helpt, het wordt dan geleidelijk een nieuwe gewoonte. Vind je het spannend? Je zult merken als je het doet, dat het goed uitpakt. Mensen reageren vaker met begrip dan je misschien vreest. Dat zal je het vertrouwen geven om het vaker te doen. Zo voorkom je dat het echt teveel wordt en dat je overmatige stress krijgt of burn-out raakt. Het mooie is, je komt steeds meer in je kracht als je én verantwoordelijkheid neemt én aangeeft wanneer het genoeg is.

In de praktijk

Zicht hebben op je kwaliteiten, valkuilen en uitdagingen kan nodig zijn om als hoogsensitief persoon gezond te kunnen blijven werken. Onthoud, in elke kwaliteit kun je te ver doorslaan en dat merk je aan een rotgevoel of energieverlies. Inzetten van een tegengestelde kwaliteit helpt om in balans te blijven. Zie het zo, op twee benen sta je steviger dan op één! Als je steeds aanvullende kwaliteiten kunt inzetten, bijvoorbeeld je kwaliteit ‘luisteren naar wat iemand wil’ en de kwaliteit ‘voelen wat je zelf wilt en dit aangeven’, dan sta je in je kracht. Jouw vermogen om er te zijn voor een ander komt veel beter tot zijn recht als je ook goed zorgt voor jezelf. Dan kun je echt werken met je talenten!

PS. Wil je meer zicht op jouw kwaliteiten? In haar vorige blog gaf Lusanne enkele oefeningen die je daarbij helpen.

Over Lusanne

Lusanne Hogeweg is loopbaancoach en helpt je werk vinden dat past bij je hooggevoeligheid. Als je in kaart wilt brengen wat jouw valkuilen zijn en met welke uitdagingen je weer in balans kunt komen, dan is coaching een goed idee. In het traject Ontdek je talenten krijg je een helder zelfinzicht. Ook weet je daarna welk werk het beste past bij jouw kwaliteiten en motivatie. Kijk op de website voor meer informatie: www.vialusanne.nl.

© Lusanne Hogeweg, mei 2019


Deze blog schreef ik voor Hooggevoelig heel gewoon.