Hoe krijg je als HSP na een burn-out weer grip op je leven?


Als je al een tijd burn-out thuis zit, kun je het gevoel krijgen niet meer echt mee te doen. Voldoende rust nemen kan een uitdaging zijn. Je wilt misschien juist snel weer aan de slag. Toch is het belangrijk om de tijd te nemen voor je herstel en je patroon van uitputting te doorbreken. Zo kun je niet alleen nieuwe uitval voorkomen, maar ook je missie ontdekken. Dan kun je werken met nieuwe energie. Wat is daarvoor nodig?

De balans herstellen

Het gaat erom te leren leven in het nu, in plaats van steeds gericht te zijn op wat er nog moet in de toekomst. Want dat heeft nou net bijgedragen aan het proces van roofbouw en de burn-out. Stilstaan bij wat je nu voelt, en daarbij niet gericht zijn op wat er straks nog moet, betekent kunnen ontspannen en genieten. En dat is precies wat je nodig hebt om de energiebalans te herstellen.

Ook is het nodig om eerlijk te durven zijn over je grenzen. Als je innerlijk nee zegt, en dat uiterlijk niet durft te doen, zeg je vaak uiterlijk ja. Zo kan burn-out ontstaan. Het gaat er om je angsten te doorleven en innerlijk en uiterlijk op één lijn te brengen. Als het innerlijk nee is, ook uiterlijk nee durven zeggen. Dat is een grote uitdaging voor de burn-out gevoelige persoon.

Je kwaliteiten zien

Het is bij dit alles van groot belang om je bewust te zijn van wat je voelt in je lichaam. Hoe meer je met je aandacht bij jezelf kunt blijven, bij je eigen gevoel en behoefte, hoe minder energie je verliest in gezelschap. En hoe meer je kunt betekenen voor anderen. Dan kunnen de talenten die te maken hebben met een grote sensitiviteit echt tot hun recht komen.

Als je een tijd werk hebt gedaan waarin je niet zo tot je recht kwam, kun je aan jezelf zijn gaan twijfelen. Als hoogsensitieve personen zich bewust worden van hun innerlijke wijsheid en liefde en hun creatieve, analytische of empathische vermogens, dan gaan ze zien dat ze helemaal niet zwak zijn. Integendeel. Je gaat je kracht ervaren en realiseert je hoe belangrijk het is deze naar buiten te brengen.

Perfectionisme loslaten

We hebben de neiging om te kijken naar wat niet goed ging en wat we nog missen en zijn altijd bezig onszelf te verbeteren. Totdat we ontdekken dat de kwaliteit die we meenden te missen, altijd al aanwezig was. En totdat we zien dat wat wij van nature goed kunnen niet vanzelfsprekend is, maar juist bijzonder.

Zolang onze kwaliteiten onbewust blijven, kunnen we denken dat we zwak zijn en uit onze kracht zich op een verwrongen manier, zoals te veel verantwoordelijkheid nemen en doorgaan totdat we erbij neervallen. We kunnen daardoor ook blijven hangen in werk dat niet echt bij ons past en waarin we niet tot ons recht komen.

Je verlangens volgen

Het kan zijn dat je tijdens de burn-out of in de periode dat je aan het herstellen was al ingevingen hebt gekregen over wat je echt wilt gaan doen. Of misschien begon het met beseffen wat je in elk geval niet meer wilt. Nu gaat het erom te voelen wat je werkelijk verlangt.

We hebben allemaal wel een diep verlangen, iets dat we heel graag willen bereiken, waarvan we het gevoel hebben dat het onze taak is en waar we ook ons best voor willen doen. Deze gevoelens serieus nemen, is het begin van je nieuwe leven. Om je diepere verlangens te kunnen realiseren is het nodig om je dit tot doel te stellen. Als je echt de intentie hebt om je doel te bereiken, dan zal je ziel je levensstroom op dat doel richten.

Het denken kan in de weg staan aan het halen van je doel, het zal excuses vinden om het niet te doen. Succes hangt af van hoe vastberaden je bent om je doel te halen. Want je moet er niet alleen voor werken, je moet ook dingen in jezelf overwinnen, zoals uitstelgedrag, geen zin hebben of afleiding zoeken. Of een neiging om te denken dat het toch niet lukt, of dat je het niet kan.

Stap voor stap je doel bereiken

Een waarschuwing is hier wel op zijn plaats, zeker voor de burn-out gevoelige mens. Je kunt ook teveel doelen hebben en teveel doen. Dan word je energie alle kanten op getrokken en dat is niet bevorderlijk voor je (geestelijke) gezondheid. Beperk jezelf dus, tot een enkel doel tegelijk.

Je vindt het misschien spannend om weer te gaan werken. Om terug te gaan naar je oude plek, of om iets anders te gaan doen. Daarom is het belangrijk om steeds even stil te staan, en te voelen. Wat doet een situatie met je? Je voelt misschien onzekerheid of je het wel kan. Doorleef je twijfel en emoties, zo hervind je je centrum. Dan ga je weer verder. Welke stap is er te zetten? Wat wil ik?

Als je zo op weg gaat, steeds een stap zet, dan ontdek je gaandeweg je kracht. Zo versterk je je zelfvertrouwen, want je merkt: dit kan ik. Dat geeft een gevoel van persoonlijke macht, macht over je eigen leven. Dat heb je nodig om de stappen te zetten die je uiteindelijk bij je doel zullen brengen. Door zo de regie te nemen over je leven ontwikkel je leiderschap. Dan kun je als hooggevoelig persoon met jouw kwaliteiten veel betekenen voor anderen.

© Lusanne Hogeweg


Boek De belofte van burn-out

de belofte van burn-out

In mijn boek De belofte van burn-out vind je informatie over de verschillende niveaus waarop je burn-out bent geraakt en hoe daarop weer te herstellen. De interviews met de vele hooggevoelige personen die ik heb gehouden laten zien welke klachten je zoal kunt hebben en bieden erkenning en herkenning. Ze vertellen ook wat hen heeft geholpen om weer te herstellen.

Bestel nu jouw exemplaar: https://vialusanne.nl/boek.