De natuur is heilzaam voor hoogsensitieve mensen

Een hoogsensitief of hooggevoelig persoon heeft een gevoeliger zenuwstelsel. Hoogsensitieve mensen beleven daardoor geur, smaak, gevoel en geluid intenser. Je merkt ook meer abstracte dingen op, zoals een bepaalde sfeer of stemming. Dit kan zorgen voor een teveel aan prikkels waardoor je je soms overweldigd voelt. Hoe kun je dan ontladen en weer tot rust komen?


Wat maakt dat de natuur heilzaam is als je hooggevoelig bent


De natuur is voor hoogsensitieve mensen een fijne omgeving om tot rust te komen en weer op te laden. Het is ook een ideale omgeving om bij te komen van stress, je kunt een diepe ontspanning ervaren. Er wordt ook gezegd, in de natuur vind je weer je eigen natuur. Zo kom je weer dicht bij jezelf.


De natuur opzoeken voor rust en ontspanning


In onze westerse samenleving brengen we een groot deel van de dag door achter beeldschermen. We zijn met alles en iedereen verbonden, behalve met de natuur... Dit kan klachten geven als slecht slapen, gespannen schouders of nek en vermoeidheid door te lang achter de computer, tablet of telefoon zitten.

In de afgelopen jaren is wereldwijd steeds meer wetenschappelijk onderzoek gedaan, het blijkt: de natuur heeft een helende uitwerking op ons welzijn, zowel fysiek, mentaal als emotioneel. Daarom is het aan te raden om de natuur op te zoeken, zeker als je hooggevoelig bent. Het zal je goed doen!


De natuurpng


Forest Bathing als manier om de natuur te ervaren


Het uit Japan afkomstige Shinrin Yoku, bekend als Forest Bathing of 'baden in het bos', is een fijne manier om tot rust te komen. Je neemt niet letterlijk een bad, maar je dompelt je onder in het bos.

Het is geen wandeling. We lopen wel door het bos maar we vertragen en we zitten tijdens een oefening langere tijd op één plek. Het gaat om voelen en ervaren door alle zintuigen te gebruiken. Echt aanwezig zijn in het bos brengt je weer aanwezig bij jezelf.


Hoe gaat Forest Bathing in zijn werk


Een sessie Forest Bathing is een soort mini retraite van 2,5 uur. In de retraite kun je de helende en rustgevende kracht van de natuur ervaren. Opbouw van de mini retraite:

  • landen, aardingsoefening, visualisatie en een korte kennismaking

  • verschillende ervarings- en bewustzijnsoefeningen

  • na afloop een deelronde en een kopje thee met iets lekkers.

Tijdens de mini retraite ga je je tempo vertragen en je zintuigen bewust openen. Zo ervaar je een diepe ontspanning en ontstaat er ruimte om 'uit je hoofd' te komen en op een dieper niveau ruimte voor verwondering en inzicht. Vooral als je burn-out bent geraakt en nog herstellende bent, is Forest Bathing een fijne manier om je overprikkelde zintuigen tot rust te brengen.


Forest Bathing of Shinrin-yokujpeg


Werkfit traject voor HSP's


Heb je een uitkering van het UVW en ben je op zoek naar een UWV werkfit traject voor HSP's? Wil je een coach die zelf ook hooggevoelig is? Dan ben je bij Via Lusanne aan het juiste adres. 

Via Lusanne is een door het UWV erkend re-integratiebureau, vraag bij je contactpersoon van het UWV naar een werkfit traject bij Via Lusanne. We zijn gespecialiseerd in hoogsensitiviteit en bieden diverse intuïtieve en creatieve werkvormen. Je kunt makkelijk via de website een coach uitkiezen en een klik-gesprek inplannen. 

Natuurcoaching of Forest Bathing als onderdeel van een werkfit traject


Bij Via Lusanne bieden we ook Bosbaden of Forest Bathing aan. De mini retraite in het bos wordt elk kwartaal georganiseerd door coach Sieta voor een kleine groep en kan onderdeel uitmaken van het UWV werkfit traject. 


Wil je weten wat de mogelijkheden zijn van coaching bij Via Lusanne, ook als je nog in loondienst bent of zelfstandig ondernemer? Mail Lusanne op info@vialusanne.nl voor meer informatie.


Wil je meer weten over de kenmerken van hooggevoeligheid? Lees hier het artikel Van klacht naar kracht. Vraag je je af of je hooggevoelig bent? Doe de HSP test.